Pas op voor een hoge rekening door instelling van uw IPhone of IPad

Sinds september is iOS 9, de software-update van het besturingssysteem van Apple, te installeren op een IPhone en IPad. Een van de handige vernieuwingen in iOS 9 is Wi-Fi Assistentie. Maar let op! Wi-Fi Assistentie staat standaard ingeschakeld en dat kan een torenhoge rekening veroorzaken.

Hoe werkt Wi-Fi Assistentie
Deze nieuwe functie zorgt ervoor dat een device automatisch overschakelt naar mobiel internet (3G of 4G) als de Wi-Fi-verbinding te slecht is. Handig, en de batterij gaat langer mee omdat er niet telkens opnieuw verbinding gemaakt wordt met het draadloze netwerk. Maar opgelet! Het kan ongemerkt veel mobiele data kosten. Automatische app-updates en andere achtergrondactiviteiten kunnen heel wat dataverkeer veroorzaken en dat is slecht nieuws voor wie zuinig moeten omspringen met MB-s. Wi-Fi Assistentie schakelt ook in als de toegang tot een mobiel netwerk is verlopen, bijvoorbeeld wanneer in een hotelkamer of op een congres betaald is voor een tijdelijke toegang tot het draadloze netwerk.

Wanneer is een WiFi verbinding slecht
Apple geeft niet precies aan wanneer Wi-Fi Assistentie in actie komt. In de praktijk blijkt een device over te schakelen wanneer 1 streepje voor de WiFi verbinding is of wanneer WiFi niet reageert. Ook wanneer het herhaaldelijk niet lukt om verbinding te maken met het WiFi netwerk zal de assistent in actie komen.

Wi-Fi assistentie uitschakelen
Voor wie dat wenst is de Wi-Fi assistentie eenvoudig uit te schakelen. Ga naar Instellingen, dan naar Mobiel netwerk, scroll helemaal naar beneden en zet de schakelaar Wi-Fi-assistentie uit.

Voor meer informatie neem contact op via telefoon 038-3766222 of e-mail verkoop@merict.nl

Chat met Mer